Dag 13 : Exeter - Sequoia National Park

20 juli 2013

Enkele jaren geleden hebben we deze route ook gereden naar Sequoia NP. Ze waren toen aan de weg aan het werken. Van iets na het Foothills VC tot Giant Forest was er maar 1 rijvak. Je moest achter een pilot car aan naar boven (of naar beneden) en je mocht niet stoppen. Ik was behoorlijk ziek toen we boven aankwamen. De vele bochten gecombineerd met de sterke stijging.

Vandaag maken we die fout dus geen 2de keer. (bij het ontbijt heb ik een pilletje tegen reisziekte genomen)
We gaan eerst tanken en dan bij Subway een lekker broodje halen voor deze middag.

In het Foothills Visitor Center willen we tickets kopen voor een bezoek aan Crystal Cave. Maar bij de grot zijn wat problemen met de elektriciteit dus voorlopig verkopen ze nog geen tickets.
Dan gaat onze planning van de dag er anders uitzien. Geen probleem, er is hier genoeg te doen.

We doen enkele korte foto stops oa bij Tunnel Rock (dit is niet hetzelfde als Tunnel Log)

Bij Hospital Rock kunnen we min of meer zonder armen en benen te breken de Kaweah River bereiken. We wandelen een eindje over het River Trail (gaat langs de oever naar Potwisha). Het pad slingert tussen en over rotsen langs de oever. Alleen worden we hier erg geplaagd door muggen.
We keren terug en gaan de rotstekeningen bekijken gemaakt door de Potwhisha. In een andere rots zien we nog goed de plekken die Native Americans gebruikten om vb eikels tot bloem te vermalen.

Eenmaal terug bij de auto is het picknick tijd.



Daarna rijden we verder richting Giant Forest via de wel zeer bochtige S-198 (met nog 2 stops in een pull-out om maar niet te snel te stijgen). Gelukt, ik ben niet misselijk geworden.




De Moro Rock/Crescent Meadows Road is afgesloten, je moet met de shuttle bus gaan.
Er staat ongelooflijk veel volk te wachten dus wij gaan wandelen. Bear Hill Trail via Auto Log tot Parker Group, Soldiers Trail via Triple Tree naar Moro Rock.

Nu volgt voor mij de ultieme test. Als ik boven geraak bij Moro Rock dan zal ik binnen een paar dagen ook geen probleem hebben met het Panorama Trail.

Er zijn 400 trappen die leiden naar de top van de granieten monoliet (0,5 km, 91 m stijgen).
Eenmaal boven word je beloond met prachtige uitzichten op de High Sierra en de vallei.
Het is zwaar voor mij maar ik geraak er (mijn zoon is al een half uur voor mij boven).

Dit geeft me een soort van superman gevoel. Heerlijk dat ik zoiets weer aankan.

De panorama's zijn indrukwekkend ondanks dat het zicht wat beperkt wordt. Het heeft net een beetje geregend en dat water is al aan het verdampen.

Terug beneden beslissen we wel om de shuttle bus terug te nemen. Ik ben echt doodop.


Volgende stop is de General Sherman Tree.
We parkeren aan de Wolverton Road en zullen proberen de onderste loop van het Congress Trail te doen (als ik te moe wordt, keren we terug). Maar het lukt, we gaan tot de Senate Group en keren dan terug.



Rond 17 u 30' komen we aan bij de Wuksachi Lodge.
We checken in, maken de auto volledig leeg (wegens de beren) en frissen ons wat op.
Deze avond hebben we gereserveerd in het restaurant van de lodge. Het is daar niet echt goedkoop maar wel heel lekker eten.
(ik had deze ochtend gebeld om te reserveren want als je dat pas doet wanneer je incheckt is er misschien geen plaats meer)

Op weg naar het restaurant zien we nog enkele reeën.


Na het eten moeten we in het pikdonker onze weg terug naar de lodge vinden. Geen één van ons twee heeft zijn lampje bij. Gelukkig staat er een bijna volle maan om ons een beetje te helpen.