Dag 14 : Sequoia - Kings Canyon NP - Sequoia NP

21 juli 2013

Tja, de dag begint niet zo goed.
Ik heb dan toch veel te veel gedaan gisteren.

We wandelen rustig naar het restaurant om te ontbijten. Daar knap ik wat van op. Maar het is wel duidelijk dat we onze planning helemaal zullen moeten aanpassen vandaag.

Hoe mooi het er ook is, Kings Canyon wordt geschrapt. (ik wil het risico niet lopen om op 2 u rijden van Wuksachi te stranden) Allé, we schrappen het niet helemaal want we zullen wel naar Grant Grove gaan.

We nemen onze lunchpakketten mee als we het restaurant verlaten (die hadden we al besteld bij de reservatie van de kamer). Broodje, appel, water, koek, chips. Ziet er goed uit.

Dan gaan we op pad.
Het is al 10 u (laat voor ons om aan onze dag te beginnen)

Onderweg cirkelt er een red-tailed hawk (roodstaartbuizerd) redelijk laag boven de weg en de auto. Sander wordt helemaal euforisch als het beestje besluit om vlak naast de weg in een boom te gaan zitten poseren.

We rijden eerst naar Panoramic Point.
(afslag tegenover de weg naar Grant Grove)
De Panoramic Point Road kronkelt 2,3 miles door het bos naar een parkeerterrein. Van daar klimt een trail naar Panoramic Point.
Je hebt er zicht op Hume Lake, steile ravijnen en (besneeuwde) bergtoppen.
Op een schattige chipmunk en enkele eekhoorns na zijn we helemaal alleen hier. We genieten nog even van de stilte.
(verschil chipmunk / golden mantled ground squirrel : de laatste heeft geen streepjes op het hoofd)

Bij Grant Grove zijn we dan weer niet alleen. Het is echt zoeken naar een parkeerplaats.

We lopen eerst het korte General Grant Tree Trail. De General Grant Tree (81,5 m hoog = 27 verdiepingen) wordt ook wel de ‘nations Christmas tree’ genoemd.

Als we rond zijn, gaan we naar het einde van de parking want daar begint de North Grove Loop. Je wandelt er naar beneden door het bos naar een weide. Er staan hier veel meer sequoia's dan in de hoger gelegen (en drogere) grove.  Dan begint het pad weer te stijgen. We komen nog langs de Dead Giant. Het is een mooie wandeling, alleen wandel je delen over een oude weg en een fire road. Wij hebben liever een echt bospad.

Tijd voor onze picknick. Bij Columbine is een grote picnic area, lekker rustig tussen de bomen. Maar de rust verdwijnt hier jammer genoeg ook wanneer er een bus Japanners en een andere tourbus stoppen.

Na de lunch rijden nemen we de Generals Highway terug richting Sequoia NP.

We willen nog eens naar Giant Forest.

Eerste op de planning hier is de Big Trees Trail.

Het pad loopt aan de rand van het bos, langs een weide.

Wanneer ik even een foto van een bij wil maken vanop het houten pad, springt er iets weg aan mijn voeten. Het is een slang.
Ik gil (uiteraard) en spring een meter achteruit.
Mijn zoon komt kijken en ja hoor, er zit er nog een.
Of beter gezegd nog eentje, een kleine dunne slang, niet langer dan een meter. Hij is zo snel dat we enkel maar de staart op de foto hebben.

(Later hebben we hem geïdentificeerd als een Striped Racer, niet giftig - ik had dus veel paniek voor niets)

De Moro Rock/Crescent Meadow Road is weer gesloten voor privé voertuigen. Deze keer wachten we wel op de shuttle bus en stappen af bij Crescent Meadow.
We wandelen via de Log Meadow Loop naar Tharp's Log. Deze omgevallen sequoia, uitgehold door vuur, werd door Hale Tharp gerestyled tot cabin (+/- 1860).
Via de Crescent Meadow Loop keren we terug naar de bushalte.

Chimney Tree
Op de terugweg zien we vanuit de bus nog een glimp van een beer die de weg overstak en nu in de struiken is verdwenen.
Wanneer we bij Giant Forest van de shuttle bus stappen, komt een ranger aan de buschauffeur zeggen dat de weg binnen 15 minuutjes terug open gaat voor alle verkeer.

Super! Dan kunnen we toch met de auto door Tunnel Log.
We stoppen wel eerst waar we denken dat de beer zit. En ja hij zit nog tussen de struiken. We horen hem duidelijk en we zien veel beweging ... van de struiken. Spontaan komt het liedje in ons op van Toon Hermans: Wat ruist er door het ... Helaas zien we de beer niet. Die blijft verborgen in het struikgewas en wij zijn te bang om dichter te gaan.

Na de foto-shoot bij Tunnel Log rijden we naar Lodgepole Village (visitor center, winkel, restaurants, laundromat, douches). Eerst vullen we een wasmachine en dan gaan we naar de winkel. Wanneer de wasmachine klaar is, gaat de was in de droger. Wij bestellen intussen een burger en frietjes en gaan dit op het terras opeten. Al snel krijgen we gezelschap van enkele eekhoorns en mussen. Van ons krijgen ze niets maar natuurlijk zijn er mensen die hun tafel niet afgeruimd hebben en dat is nu feest voor hen. Domme mensen, overal staan bordjes met waarschuwingen.

We keren terug naar onze lodge waar we nog een avondwandelingetje doen (op zoek naar reeën). Vandaag wel met een pitslamp in de rugzak! Eerst zien we een familie kwartels en wat later enkele reeën.

De dag is beter verlopen dan ik deze ochtend verwacht had.