Dag 15 : Sequoia NP - Yosemite NP


22 juli 2013

Op weg naar de lodge om te gaan ontbijten, horen we iets kraken in het bos. Goed verborgen (want wij hadden ze niet gezien) staan een paar reeën.

Wat later laden we alles weer in de auto, checken uit en vertrekken richting Yosemite NP.



Mijn zoon vindt het jammer dat we nog geen beer gezien hebben. Hij heeft  het nog maar net gezegd en wat komt er tussen de struiken uit? Een beer ja. Vlak naast de auto. Snel gestopt en door de achterruit kon mijn zoon nog net enkele foto's maken toen hij de straat overstak. (mijn fototoestel stak natuurlijk in mijn rugzak, die ik achter mijn zetel had gezet) De beer was gehaast want we zijn uitgestapt maar konden hem al niet meer vinden.

Er zit nu een heel blij kind naast me.

Boven in Sequoia NP was het gisteren rond de 30°. We dalen richting Fresno en de temperatuur loopt steeds op. In Fresno gaan we over de 100° F (37,78° C).

Na Fresno nemen we de S41 naar Oakhurst want we willen Yosemite NP langs de zuidingang inrijden.

We stoppen in Oakhurst om te lunchen. Hier en daar hangt nog de sfeer uit de tijd van de goldrush.


Volgende halte is in Yosemite National Park, de Mariposa Grove of Giant Sequoia's. We hebben er de afgelopen dagen al veel gezien maar we willen hier toch ook nog eens gaan kijken.

We hebben geluk, de parking is niet vol dus we kunnen tot bij de grove rijden. Wanneer de parking vol is moet je helemaal bij Wawona parkeren en met de shuttle bus naar de grove komen.

Je kan met een trammetje naar de grootste bomen gaan, maar wij doen het te voet.
We wandelen naar het museum en terug en zien onderweg onder andere de Fallen Monarch, de Grizzly Giant, de California Tunnel Tree, Faithful Couple, Fallen Wawona Tunnel Tree.




We vinden het hier wel minder fijn wandelen dan bij Giant Forest in Sequoia NP. Er is veel schade door bosbranden aan het bos en er groeien minder sequoia's.



Bij Wawona willen we naar het Pioneer Yosemite History Center. Maar er stoppen juist 2 bussen met Japanse (of Chinese) toeristen. We zien het niet zitten om hier tussen te gaan lopen. Dus vervolgen we onze weg naar de vallei.

Glacier Point slaan we vandaag over omdat we hier morgen toch komen. (het kost je 1u rijden heen en terug tot de S41)

Uiteraard stoppen we bij Tunnel View.

Ons hotel is de Yosemite Lodge at the Falls. We brengen de bagage naar de kamer en gaan reserveren bij het Mountain Room restaurant voor straks.

Eerst willen we naar de Yosemite Falls. Veel water is er niet meer. Het is hier dan ook al weken zeer heet en droog geweest. Het blijft mooi, maar iets minder indrukwekkend.


Van de watervallen gaan we naar Cook's Meadow waar we een klein rondje doen. We verwachten dat er reeën zullen zijn. Het is avond en dan komen ze uit het bos naar de weide om te grazen. En inderdaad, ze zijn op post.



Na het avondeten ga ik ons bij de Tour Desk aanmelden voor de hiker's bus die we voor morgen gereserveerd hebben. De kaartjes zelf krijg ik morgenvroeg pas.
Terug op de kamer check ik nog als we alles hebben voor de tocht. Alles ok, ik kan gerust gaan slapen.