Dag 16 : Yosemite NP (Panorama Trail)

23 juli 2013

Vandaag staat het Panorama Trail op de planning.

Ik ben toch wat zenuwachtig. Hopelijk kan ik het aan. (en anders hebben we een groot probleem, éénmaal onderweg kan je eigenlijk niet terug want dat is nog zwaarder)

We zijn vroeg opgestaan en hebben stevig ontbeten. We kochten ook nog broodjes, bananen en fruitsla voor onderweg.
Het is bewolkt deze ochtend en niet zo heet als gisteren. Voorspelling is dat het 'maar' 27° C gaat worden. Hopelijk heeft de weerman gelijk.

Rond 8 u melden we ons nogmaals aan en krijgen de tickets voor de hiker's bus. (die hebben we in maart 2013 al gereserveerd)
De start van het Panorama Trail is bij Glacier Point en het einde beneden in de vallei. Een beetje lastig als je auto dan nog bij Glacier Point staat.
Om 8 u 30' vertrekt de bus. De rit duurt iets minder dan 1,5 u. We hebben een vrouwelijke buschauffeur die zeker genoeg koffie op heeft vandaag. Ze vertelt bijna non-stop tot we er zijn, en niet alleen interessante wist-je-datjes over het park, maar ook haar privé leven komt uitgebreid aan bod.

Langs de Glacier Point Road vertrekken meerdere trails. Wij kozen dus voor het Panorama Trail, niet exact hoe het beschreven staat maar een aangepaste versie.
Van Glacier Point gaan we via het Panorama Trail en via Illilouette Fall naar de top van Nevada Fall. Daar lopen we dan een klein stukje terug tot het John Muir Trail wat we dan volgen naar de vallei.
Totaal wordt dan 8.5 miles (13,5 km), 975 m hoogte-verschil (hoofdzakelijk dalen), geschatte tijd 4,5 – 7 u



Iets na 10 u beginnen we eraan. Het is nog steeds bewolkt dus de temperatuur valt mee. Wanneer de zon wel schijnt is deze wandeling uiteraard veel zwaarder. Wij zijn voorbereid op verschillende soorten weer: droog, regen en zon. Elk heeft 3 liter water en een energy drink bij.



Halverwege naar Illilouette Fall krijgen we een beetje regen. We doen onze regenjassen aan en ... geen kwartier later weer uit. Het is al gestopt met regenen.



11 u 15' Aankomst aan de brug bij Illilouette Fall.











We lassen een kleine pauze in en eten onze fruitsla. De energie terug aanvullen.
De afgelopen dagen zijn op deze plek mensen aangevallen door een beer die op hun eten uit was. Onze picknickplaats wordt dan ook een dikke rots midden in de bedding van de Illilouette Creek waar we goed zicht rondom ons hebben.

Even voorbij Illilouette Fall zit er een klim in het traject.
Dit valt me echt tegen. Aan het begin doe ik 3 haarspeldbochtjes en dan rust, aan het einde moet ik bij elke bocht stoppen. Even geraak ik in paniek. We drinken wat, ik eet een energy bar.

Ongeveer in de helft van de klim slaan we naar links af op het trail en volgen een smal paadje dat tussen de struiken door loopt naar Panorama Point. Je hebt hier zicht op Glacier Point, de Royal Arches, de achterkant van Half Dome.

We maken kennis met enkele gevleugelde vrienden, de ene zien we al liever dan de andere.

  
13 u 30' Aankomst bij Nevada Fall.
Na de vervelende klim ging het wandelen weer wat beter.
Nu een welverdiende pauze. En tijd voor lunch. Mijn zoon doet zijn schoenen uit en verkoelt zijn voeten in de Merced River. Ik durf het niet, mijn voeten zijn gezwollen en ik ben bang dat ik mijn schoenen niet terug aan krijg.
De temperatuur is dan wel aan het stijgen maar de zon blijft nog achter de wolken verborgen.



Na de gevleugelde vrienden, komen nu de vriendjes met pootjes hun opwachting maken.


Een uur later gaan we verder. Eerst lopen we een stukje terug van waar we kwamen. Dan slaan we af naar rechts op het John Muir Trail. (Dit pad gaat geleidelijker aan naar beneden, naar de vallei en niet langs steile, soms gladde trappen.)


We komen dus niet aan de top van de Vernal Fall (daar kom je enkel langs als je via de Mist Trail gaat of als je boven de Vernal Fall het John Muir Trail verlaat).
Het JM trail daalt eerst af langs een wand, links van je sijpelt het water uit de rotsen, rechts heb je mooie zichten op de Nevada Fall, Liberty Cap en de achterkant van Half Dome.
Dan kom je de splitsing tegen waar je alsnog naar Vernal Fall kan via een erg steil pad. Vanaf de splitsing wandel je via haarspeldbochtjes door het bos naar de brug.



Even voor de voetbrug (waar je zicht hebt op Vernal Fall) komen John Muir en Mist Trail/Panorama Trail samen.


16 u 30' We've made it! We bereiken Happy Isle.
En nu pas verdwijnen de wolken. Wat zijn wij gelukzakjes! Geen brandende zon gehad tijdens de tocht.
We nemen de shuttle bus terug naar onze lodge.

Ik ruil mijn wandelschoenen voor sandalen en we frissen ons op.
Beiden hebben we reuzehonger. We trakteren onszelf op een cheeseburger met frieten in de Food Court van ons hotel.

We zijn eigenlijk vrij snel gerecupereerd.

Mijn zoon wilt nog graag terug naar Cook's Meadow. Checken als de reeën er weer zijn. En ja hoor, die zijn weer trouw op post.
Om de dag helemaal mooi af te sluiten, krijgen we nog een mooie zonsondergang op Half Dome te zien.




Ik ben toch wel trots op mezelf dat ik deze tocht heb kunnen doen. Na bijna een jaar begint het er weer goed uit te zien.